Du sidder med en ny gruppe børn: til katekese, i skolen eller på en lejr . Hvordan lærer de hinandens navne at kende på en sjov måde? Her får du 5 ideer til navnelege:
1. Navne og dyr
Alle sidder i en rundkreds Den første siger sit fornavn og et dyr, der starter med samme bogstav. Så gør den næste det samme og gentager også den førstes. For eksempel: ”Anna And”. Næste: ”Anna And” og Lise Løve”. Næste: ”Anna And, Lise Løve og Torsten Tapir”. Og sådan fortsætter man. I en stor gruppe, må man eventuelt starte forfra undervejs, da det ellers kan blive for vanskeligt for dem, der kommer til sidst.
2. Navnekreds
Alle sidder i en rundkreds og præsenterer sig ved at sige deres navn og en ting til, som man i forvejen har besluttet, for eksempel hvor man bor, eller hvad man laver i fritiden. For eksempel: ”Jeg hedder Anna, og jeg kan lide at læse.” ”Jeg hedder Tore, og jeg kan lide at spille fodbold.” Og så videre.
3. Navne-mavebøjninger
Alle ligger i en rundkreds med fødderne indad. De første sætter sig op og sige f.eks.: ”Hej, jeg hedder Lotte”. Alle andre sætter sig op, og siger: ”Hej, Lotte!” Så lægger alle sig ned igen, hvorefter det den næstes tur.
4. Avisleg
Alle sidder i en cirkel undtagen én, som står i midten med en sammenrullet avis. Denne forsøger at slå nogen i ringen med avisen for selv at få lov til at sætte sig på den ramtes plads. Hvis den, der sidder ned, når at sige en andens navn, før hun eller han bliver ramt af avisen kan vedkommende blive siddende, og personen i midten skal i stedet ramme den, den siddende sagde navnet på. Hvis man rammer den rigtige, må man sætte sig, og den, der blev ramt, stiller sig ind i midten. Hvis den, der blev nævnt, når at sige endnu et navn, skal personen i midten i stedet ramme denne, og så videre.
5. Garnnøglet
Alle står i en cirkel. Den første vinder garnet fire gange rundt om en del af sin krop, medens vedkommende siger sit navn. Han eller hun går derefter hen til en anden og spørger, hvad vedkommende hedder og giver garnnøglet til denne, der så siger sit navn og vikler garnet fire gange rundt om samme kropsdel. Begge fortsætter så til næste person, beder om dennes navn og hører det, mens den pågældende vikler garnet rundt om sig. Det fortsætter, indtil alle er viklet ind. Derefter gentages det hele baglæns, men nu er det gruppens tur til at sige navnet på den, som vikler sig ud. Til slut er alle viklet ud igen, og alle har både hørt og sagt alles navn.
Efter “Lærervejledning til Det glade budskab”
Læs også de 3 andre indlæg om Ice-breakers på vores hjemmeside, f.eks.: