Ice-breakers: 6 megaseje måder at få bevægelse ind i undervisningen

Børnene har siddet længe nok og lyttet, nu er der brug for lidt bevægelse. Her er 6 megaseje forslag til bevægelseslege:

1. Atomlegen

Alle går rundt på gulvet som ”atomer”. Når du råber et tal, skal de klumpe sig sammen så mange som du siger, ved at tage fat i hinanden. Hvis der går tolv børn rundt, og du siger ”fem”, vil der være to atomer med fem børn i hver. De to, der er tilovers, skal sætte sig på plads. Men det er godt at starte med at sige et tal, der går op, så der ikke er nogen til overs første gang (to, tre, fire eller seks i eksemplet med tolv børn).

2. Lappelegen

Du har forberedt spillet ved at have klippet en række lapper i fem forskellige farver. Lapperne har forskellig værdi, afhængig af farve: et, tre, fem, syv eller ti point. Den farve, der er mindst værd, er den, der er flest af og så videre. Fordel lapperne i værelset fuldt synlige. Lad deltagerne løbe rundt og indsamle så mange lapper, de kan nå på fem minutter.
Vinderen er den, der har flest point efter fem minutter.

3. Sardindåsen

Dette er en slags omvendt gemmeleg, som med fordel kan foregå i halvmørke. Alle deltagere undtagen én tæller til hundrede. I mellemtiden skjuler den, der ikke tæller, sig et eller andet sted. Så leder alle dem, der talte, men den, der finder den skjulte, siger ikke noget, men lægger sig bare stille og roligt ved siden af ham/hende. Til sidst har alle opdaget skjulestedet og lagt sig ned. Den der først fandt den gemte, gemmer sig næste gang.

4. Flirtespil

Placer stolene i en cirkel, halvt så mange som antallet af deltagere. Pigerne (for eksempel) sidder på stolene, og drengene står bag stolene. En stol bør dog være tom og bare have nogen der står bag den. Hvis det ikke går op med drenge og piger, kan man selvfølgelig blande. Det vigtige er, at der sidder nogen på hver stol (undtagen én), og at der står en person bag hver stol. Drengen, der har en tom stol foran sig, blinker til én, der sidder på en stol. Denne skal derefter styrte op og sætte sig på den tomme stol. Drengen, der bliver ”berøvet” sin pige, kan, hvis han er hurtig nok, gribe fat i hende, så hun ikke kan løbe væk. I dette tilfælde må drengen med den tomme stol fortsætte med at blinke. Hvis han får en til at komme over til hans stol, er det i stedet den ”bestjålnes” tur til at blinke. Efter et stykke tid, kan du ændre det, så pigerne blinker, mens drengene sidder på stolene.

5. Dyreleg

Opdel gruppen i to hold. Sørg for at have forberedt så mange sedler, som der er børn. På hver seddel står der et dyr fra Bibelen. Vis den første seddel til det første barn på første hold. Han eller hun skal så prøve at forestille dette dyr og de øvrige deltagere skal gætte, hvad han / hun skal forestille. Ord og lyde er ikke tilladt, der må kun udføres bevægelser og fagter. Det første hold, der gætter rigtigt, får et point. Derefter går turen videre til næste hold, hvor en person får en seddel. Og så videre. Fortsæt indtil alle har været et dyr. Holdet med flest point vinder. Forslag til dyr, der forekommer i Bibelen, med et eksempel på hvor:

  • Ulv (Es 11.6)
  • Græshoppe (2 Mos 10,4)
  • Gris (Ords 11,22)
  • Fisk (Luk 5,6)
  • Hund (Mark 7,27)
  • Ged (1 Mos 30,32)
  • Frø (2 Mos 8,3)
  • Myg (2 Mos 8,16)
  • Elefant (1 Makk 11,56)
  • Due (1 Mos 8,8)
  • Ørn (Åb 4,7)
  • Ugle (Sl 102,7)
  • Slange (1 Mos 3,1)
  • Hjort (Højs 2,9)
  • Æsel (Matt 21,5)
  • Okse (ko) (3 Mos 22,28)
  • Hest (Åb 19,11)
  • Får (Matt 18,12)
  • Kamel (Mark 10,25)
  • Løve (Dan 6,22)

6. Spise chokolade

En leg, der måske passer bedst til afslutningen? Alle sidder i en cirkel på gulvet. I midten er der en plade chokolade, en tallerken, bestik og noget tøj. En i kredsen får en terning og slår med den. Hvis der er en ener eller en sekser, må han/hun springe ind i midten, tage alt tøjet på og ved hjælp af kniv og gaffel begynde at spise chokolade. I mellemtiden kaster den næste terningen og den næste, indtil nogen igen slår et eller seks. Så springer han/hun op og snupper hatten fra den person, der er i midten. Denne person skal straks stoppe med at spise (også selvom han/hun ikke har fået noget) og tage tøjet af, som næste person tager på og derefter begynder at spise chokolade med kniv og gaffel.
Alt imens går terningen rundt i ringen …

 

Efter “Lærervejledning til Det glade budskab”

Læs også de 3 andre indlæg om Ice-breakers:

Navnelege

Ryste-sammen-lege

Lære-kende-lege