Alle artikler med undervisningsidéer:
Af Marcelino Gauguin.For nogle år siden fandt jeg, sammen med mine to yngste børn, på Fadervor-stafetten. Kender du den? Nå, ikke? Nu skal du bare høre: Jeg sloges med at… Den nedenstående andagt kan du med fordel kombinere med skumringstimen. De fleste menigheder har undervisningen sent på eftermiddagen. Skab et rum til meditation i kirken med de unge, som forbereder sig til at modtage firmelsens sakramente. Da undervisningen ofte er om eftermiddagen, kunne det være en skumringsmeditation, hvor man kun tænder levende lys i kirken. Levende lys skaber en helt speciel stemning. Hvis der er mulighed for det, kan denne aktivitet kombineres med, at Det Allerhelligste udstilles; men det er også nok med en meditativ stund i kirken. Dæmpet belysning, levende lys vil have samme effekt som skumringstimen – at roen falder på, man åbner sine sanser og skaber et rum for at lytte og høre efter. Long time ago … Kan du huske de tider, hvor du den 3. feriedag slentrede gennem butikkerne på udkik efter nogle fine postkort? Så skulle der også købes frimærker, og lidt efter var du i gang med at finde et sted, hvor du kunne skrive din feriehilsen. Hvor var nu kuglepennen i din taske? Og så, når alt var skrevet: Hvor kunne du mon finde en postkasse? Af Eva Maria Nielsen Sidste uge skrev jeg her på bloggen om en metode, der har sine rødder i den jødiske midrash-tradition, og som kan hjælpe med til at dykke ned i en bibelsk tekst. Metoden hedder bibliolog og er nem at gå til for alle aldersgrupper. I dag gennemgår vi en konkret bibeltekst, som man læser i adventstiden, og som mange gerne springer over – en slægtstavle; men den kan faktisk være rigtig spændende at dykke ned i. Ordet bibliolog så verdens lys i 1980erne i USA ved Peter Pitzele, som lod sig inspirere af rabbinernes måde at arbejde med Bibelens tekster på, også kendt som Midrash. Det drejer sig om at finde frem til det, der står mellem linjerne. Erfaringen er, at bibelske tekster har meget at fortælle; men de fortæller ikke alt. De rummer ubesvarede spørgsmål. Holder I en juleafslutning ved undervisningen i kirken? Eller hygger I i familien ved at skrive julekort? Hvis I er glade for at være kreative, så er denne aktivitet netop noget til jer. Det bedste er, at alle kan være med. Den skaber hygge for alle, store og små, og jeg sikker på, I vil synes, det er sjovt at lave julekort, mens tiden bare flyver afsted, mens I hygger jer med at sprede lys og glæde. Af Eva Maria Nielsen De første kristne kendte betydningen af Det Gamle Testamente. For dem, som endnu ikke havde et Nyt Testamente, var Det Gamle Testamente den eneste hellige skrift, som fortalte om Guds historie med sit folk. Dette budskab afspejler sig i den kristelige billedkunst. Katekese handler ikke kun om ord, men også om at leve som kristen. Hjælp de unge godt på vej. Det nytter ikke noget, at vi farer frem med fine ord, som de unge ganske enkelt ikke forstår, hvordan de skal omsætte til handlinger i deres hverdag. De kan ikke se for sig, hvad vi taler om. Oversæt de luftige begreber til konkrete handlingsanvisninger. En fantasirejse er gså kendt som en drømmerejse. På mange måder minder den om en ignatiansk meditation, hvor alle sanser inddrages. I vor tid, som lider af “støj”smog, er det vigtigt, at skabe et rum for stilhed i katekesen. En måde at gøre det på, er at begive sig sammen med børn og unge på en en fantasirejse. Hvad er en fantasirejse? Augustin (354-430) blev født i Nordafrika, i en lille by ved navn Tagaste. I sin selvbiografi “Bekendelser” beskriver han sin indre rejse. Det er også det moderne menneskets rejse han beskriver. Vi kan forstå os selv bedre ved at læse Augustinus. Hans opbrud fra materialisme, skepticisme og hedonisme kunne være et moderne menneskes historie. Ligesom Augustin oplever mange i dag en længsel og rastløshed, de er optaget af en åndelig virkelighed og ikke mindst hans jagen efter lykke er vort livs historie. Nu er det påske, halleluja!Måske er du ikke tilfreds med dig selv. Gik fastetiden alt for hurtigt? Måske fik du ikke gjort netop det, som du ville. Måske fik du ikke levet op til dine egne forventninger. Men nu er det påske, og det betyder: Slip det gamle, begrav fortiden, vov livet, omfavn det. Du kan vove det liv, som Gud giver dig i Jesu opstandelse.Sådan lærer du børn Fader vor – eller en hvilken som helst anden bøn – og har det sjovt samtidigt!
Andagt med firmander
Postkortet er dødt …
Det er længe, længe siden, vi har gjort sådan noget. Ikke sandt? Der er ikke mange, der skriver postkort længere.
… men den 7. februar er det ’International send et postkort-dag’. Her får du nogle aktiviteter til din katekese for at markere denne dag.Jesu stamtavle efter Matthæus
Bibliolog? Hvad for noget?
Aktivitet: Spred lys og varme med hjemmelavede julekort
En mand, en stjerne og en mor
Flyt dig fra troens ord til troens handlinger
En bibelsk fantasirejse: En engel besøger Maria
Aktiviteten består af fire søjler:
1. afslapningsøvelse
2. guidet fantasirejse
3. samtale
4. afslutningSådan tager du på en bibelsk fantasirejse
Fantasirejse! – Dette barn har mange navne. Det kan også kaldes drømmerejse, og det minder om ignatiansk meditation, hvor alle sanser og forestillingsevner bliver aktiveret. Det samme sker ved en fantasirejse.
Barnet er hovedpersonen. Det vil møde udfordringer i selve fortællingen, håndtere udfordringer, tage alle sanser i brug.Augustin hjælper os til at forstå vores historie
Påske – nu er det tid til at leve