Træd ind i stilhedens klasseværelse hver dag i ti minutter

Vore liv ændrer sig, når vore vaner ændrer sig. Mit liv forandrede sig, da jeg, på opfordring fra en ven, begyndte at bede i ti minutter hver dag. I de stille stunder med refleksion, faldt jeg over det store spørgsmål: Gud, hvad synes du, jeg skal gøre?

I mange år har jeg rejst rundt i verden og talt for mange forskellige grupper mennesker. Jeg kan ikke komme i tanker om en eneste gang, hvor jeg ikke har tilskyndet mine tilhørere til at gå ind i stilhedens klasseværelse i ti minutter hver dag i bøn og refleksion. Som årene er gået, har millioner af mennesker været til mine foredrag, seminarer, og retræter, og nogle gange kan jeg ikke lade være med at spørge mig selv om, hvor mange af dem mon reelt har taget den vane til sig med ti minutters bøn hver dag. Ofte afviser folk et kernebudskab, fordi det lyder for simpelt. Men det er de simple ting, som har en overvældende evne til at forandre vore liv. Jeg har oplevet kraften i enkeltheden og det simple i mit liv, og jeg inviterer dig til at opleve det samme.

Så nu er det din tur. Før du går i seng i aften, så tag et stykke papir og skriv disse fire ord: Ti minutter hver dag. Hæng sedlen op på spejlet ude på badeværelset, hvor du børster dine tænder. I morgen, når du børster dine tænder, så beslut dig for et tidspunkt i løbet af dagen, hvor du vil træde ind i stilhedens klasseværelse, og bruge ti minutter med din Gud i bøn. Hvis det er muligt for dig, så gå ind i en kirke. Den er helt tom og stille det meste af dagen. Jeg ved, at vi kan bede, hvor som helst, men der er noget mystisk og kraftfuldt over Guds tilstedeværelse i kirken.

Jeg opfordrer dig til at gøre daglig bøn til en prioritet i dit liv, og til at gøre det til en uundværlig del af din dagsrytme.

Fra Genopdag den katolske tro.

Noget, du kan gøre

Skriv sedlen og hæng den op i dit spejl.
Afsæt tid til stilhed, bøn og bibellæsning i 10 minutter hver dag.

Bøn

Herre,
Jeg beder dig forvandle dette øjeblik
til et øjeblik fuldt af fremsyn og inspiration.
Hjælp mig til at finde visdom,
kast lys over mine tanker.
Lad mine håb blive til virkelighed
gennem retfærdige og gode handlinger.
Lad dit lys falde på mig, så jeg ser, hvad jeg skal gøre.
Hjælp mig, min evige Gud.
Amen.

Fra Bønnebog