På grund af en mand, er verden blevet forandret, og bliver aldrig den samme igen

Ind under jul sidste år så jeg på tv et interview med en jødisk professor. Interviewet handlede om, hvilken indflydelse Jesus havde haft på historien. Kort fortalt var professorens pointe følgende: ”Det er hævet over enhver tvivl, at den mand har haft indflydelse på historien. På grund af ham, vi kalder Jesus, er verden ikke længere den samme. På grund af Jesus tænker mennesker ikke på den samme måde længere. På grund af den mand, der gik her på jorden for to tusind år siden, er menneskers liv blevet forandret, og de bliver aldrig de samme igen, og det uanset, om vi tror på, at han var Guds Søn eller ej.”

Når vi står midt i vores turbulente samtid, der nogle gange kan være direkte anti-kristen, kan vi godt miste blikket for, hvor meget Jesus har betydet i historiens løb. Når vi har travlt og er optaget af alle de daglige problemer, kan vi nogle gange glemme eller overse den ufattelige indflydelse, som den mand har haft og stadig har.

Mange mennesker i dag mener, at Jesus ikke er relevant i en nutidig sammenhæng. Jeg tror, det skyldes, at de er uvidende både om sig selv og om historien. Når vi lærer os selv og vores dybeste behov bedre at kende, når vi lærer historien bedre at kende, så står det tindrende klart, at det moderne menneske har brug for Jesus Kristus.

Fra Genopdag den katolske tro af Matthew Kelly.

Noget, du kan gøre

Afsæt 10 minutter til stilhed. (Helst i starten af dagen)
Prøv at være fuldkommen stille, som når du virkelig ikke tænker på noget.
Det er svært. Fokusér eventuelt på din vejrtrækning.

Bøn

Herre,
Giv, at vi klart erkender dig som livets herre,
og at vi må tage imod hvert afsnit af vort liv som en gave, der er fuld af forjættelser.
Lad din kærlige vilje ske med os,
så du hver dag tager os i dine barmhjertige arme.
Amen

Johannes Paul II
Fra Bønnebog