Det vil være godt, hvis du som underviser altid tænker fysisk bevægelse og samarbejde ind i undervisningen. Disse to ting – fysisk aktivitet og samarbejde – er simpelthen de bedste rammer for indlæring. Sørg for, at dine deltagere får mulighed for at få brugt deres krop aktivt i undervisningen. En måde, du kan kombinere fysisk aktivitet og læring på, er et stjerneløb. Afprøv et sådant stjerneløb for i fællesskab at opdage kirkerummet og tale om det, der virkelig er vigtigt i vort liv.
En skattejagt eller et stjerneløb er for de fleste børn motiverende, for det er nysgerrigheden, der driver os mennesker. Det samme gør sig gældende her: Hvor gemmer skatten sig? Hvad indeholder den?
Børn lærer ved at bevæge sig, og de elsker at gå på opdagelse og endnu mere på skattejagt. Denne skattejagt tager ca. 20-30 minutter og kan gennemføres enten i kirken eller hvor som helst, også udenfor, hvis vejret tillader det.
Foto venligst udlånt af Thomas Hawk på Flickr. Titel: “What a Child sees”
Det skal du forberede
Hav X antal kort parat i forskellige farver, og skriv på kortene, hvor skatten gemmer sig. Klip derefter hvert kort i stykker, så det bliver til et puslespil. Derudover har du brug for limstift, A4-papir, en skat, som f.eks. ved et af holdene kan bestå af chokolademønter, lakridsfisk eller noget brød. Tag en kopi af den bibeltekst, du vil bruge, og læg den ned i din skattekiste.
Bibeltekster til inspiration
- Lignelsen om den tabte perle: Matt 13,45f. (Læg en glasperle til hver deltager ind i skattekisten)
- Lignelsen om skatten: Matt 13,44. (Læg perler og chokoladepenge ind i skattekisten)
- Lignelsen om den tabte drakme: Luk 15,08-9. (Læg chokoladepenge ind i skattekisten!)
- Lignelsen om den fortabte søn: Luk 15, 11-32. (Læg perler eller lakridsfisk ind i skattekisten, og tal om fiskesymbolet med de unge)
- Lignelsen om den gode Hyrde: Luk 15,7-10. (som ovenfor)
Alt efter, hvilken bibelsk fortælling du vil bruge, kan du putte disse ting eller noget helt andet ind i skattekisten.
Gem skatten i en pæn beholder – du kan bruge en skotøjsæske, som du pynter med alufolie og limer noget smukt på.
Denne aktivitet vil altid være et hit, fordi børnene får lov til at udforske hele området og bruge øjne og næse og alle deres sanser for at blive fortrolige med kirkebygningen.
Sådan gør du:
Du skal skrive skattens gemmested på et stykke papir, som du klipper ud som et puslespil. De enkelte dele af puslespillet gemmer du forskellige steder i kirken (eller udenfor).
Børnene skal finde alle papirstumperne, som de skal sætte sammen til et kort, og på dette kort vil de kunne læse, hvor skatten er gemt. Hvis du vil gøre det ekstra smukt, kan du i stedet for kortet kopiere et billede af Jesus eller kirken og skrive gemmestedet bag på det. Du bør forberede et puslespil til hver gruppe, du sender ud på skattejagt; og sørg for, at hver gruppe har sin egen farve kort /eller sit eget billede .
Forbered skattejagten som et stjerneløb. Et stjerneløb er et løb, hvor deltagerne hele tiden løber tilbage til centrum, hvor der står en voksen og sender deltagerne ud til et nyt sted. Rækkefølgen af posterne er underordnet. Vigtigt er kun, at alle når hele vejen rundt.
Hvis du vil gøre det særligt spændende, kan du for eksempel planlægge forskellige gemmesteder for hvert hold. Det vil sige, at du i dette tilfælde ikke sender holdene ud på de samme ruter. Dette afhænger af gruppens størrelse og også af antallet af mulige gemmesteder. Det er dog en god idé, at hver gruppe har sin egen farve, så man undgår, at én gruppe ikke tager en anden gruppes puslespil med. Gode skjulesteder til et stjerneløb i kirken er:
- Læsepulten
- Våbenhuset
- Sakristiet
- Alteret
- Marialyset
- Tabernaklet
- Kirkebænkene
- Tårnet
- Skriftestolen
- Korsvejen
- Kollektkurven
- Døbefonten
- eller også nogle hemmelige steder uden for og rundt om kirken.
Vær opmærksom på, at det skal være den sidste brik i puslespillet, der viser, hvor skatten er ”begravet” – og det må gerne være et hemmeligt, mørkt sted, også uden for eller i en krypt under kirken, hvis det er muligt.
Har du udsendt flere hold, er det en glimrende idé at gemme skattekister forskellige steder. Der må ikke være flere end 4 børn på hvert hold.
Ideer til samtalen bagefter
- Hvis ikke vi søger, kan vi heller ikke finde noget. Og ligesom vi har ledt efter skatten, ligesådan leder Gud efter os. Han er ligesom en god hyrde, der søger sit vildfarne får.
- Børnene har været rundt i hele kirken. Var der noget, som de lagde særlig mærke til? Er der et sted, som de endnu ikke kender? Findes der noget i kirken, som de ikke ved, hvad er og bruges til? Er der noget i kirken, som de gerne vil vide mere om og høre mere om?
- Fra læsepulten hører vi Guds ord, som sender os ud i hele verden. Her prædiker præsten også og sender os ud i verden med en opgave.
- Hvad er den største skat, I kan forestille jer? Tal om den skat, de har fundet, og hvad den symboliserer. Hvad fortæller bibelteksten os?
- Tal også om symbolerne i skatten – det er meget fint at lægge Bibelens fortælling ind i skattekisten, som de så læser, før de åbner selve pakken. F.eks. hører I så om, at Jesus er frelser, og så åbner I lakridsfiskene og hører om, at fisk er et gammelt hemmeligt tegn for de første kristne.
Indlægget er skrevet af Eva Maria Nielsen