Den bedste børnebibel til de små

I dag vil jeg fortælle dig om en helt fantastisk Bibel for børn, Hvad Bibelen fortæller om Jesus. Men hvad er det, der gør den så særlig?

Hvad Bibelen fortæller om Jesus er en fantastisk gengivelse af evangeliet om Guds kærlighed. Jeg læste den selv igennem med min yngste datter da hun forberedte sig til sin første kommunion. Jeg blev fascineret af den smukke, enkle og stærke formidling af Guds kærlighedshistorie. Og illustrationerne er smukke, glade, farvestrålende og fulde af liv.

Hvad Bibelen fortæller om Jesus viser at den røde tråd igennem det gamle og det nye testamente er Guds kærlighed og Guds søgen efter mennesket. Samtidig fortælles der på en meget letforståelig måde, at alle fortællingerne peger hen mod Kristi komme.

Introduktionen rummer en fin pointe om at man kan erfare Gud gennem skaberværket og at Bibelen ikke er en regelbog, men en fortælling om, hvad Gud har gjort gennem frelseshistorien.

I beretningen om syndefaldet, for eksempel, er forbuddet mod at spise af den forbudne frugt forklaret med ordene ”så ville de tro, at de vidste alt og holde op med at stole på Gud”. Syndefaldsberetningen ender med pointen om den store løgn, der er kommet ind i verden er følgende: at mennesker tror, at Gud ikke elsker dem.

Også Abrahams ofring af Isak er fortalt genialt. Bogen brillerer endvidere ved at medtage elementer som er sjældne at finde i børnebibler, såsom: Davids salmedigtning og Johannes Åbenbaring.

Jeg kan nogle gange tænke for meget over hvilke ord eller hvilke metoder jeg skal bruge for at give den kristne tro til mine børn. Men nogle gange er det bedst at lade Guds ord tage over. Bibelens historier – så fantastiske som de er – taler for sig selv. Og mens den autoriserede ”voksne” udgave af Bibelen kan være for tung og svær for børn at forstå, så taler en børnebibel lige til hjertet hos de små børn.

Kort om børnebibelen:

Forfattere Sally Lloyd-Jones og tegneren Jago har skabt en af de bedste børnebibeler.

Her er, hvad du får med Hvad bibelen fortæller om Jesus:

  • Bogen hjælper børn til selv at se, at Jesus er den centrale person i Guds store frelseshistorie.
  • Allerede beretningerne fra det gamle testamente viser en forventning til, at en dag kommer frelseren, ham vi kalder Jesus.
  • Billederne har fine detaljer, som fanger læserens opmærksomhed. De er store, farverige og indbydende.
  • Spændende layout, som børn og voksne vil elske, for man skal nogle gange vende bogen på hovedet eller skrå.
  • Tolkningen af den bibelske tekst tager udgangspunkt i frelseshistorien som helhed. Derfor klinger Jesu navn i hver eneste beretning, for Jesus er den brik i et puslespillet, der afslører, hvad billedet forestiller – den brik som får alle de andre til at passe sammen!
  • Bibelen egner sig til højtlæsning fra ca. 4 år, men familier kan have glæde af den i flere år.

Skrevet af Marcelino Gauguin