Blomstrer kirken? Eller overlever den bare?

Når jeg har mødt katolske ledere i USA, Europa og Australien, kommer de samme emner altid på banen: Vores sognekirker er ved at blive tomme.

Det kan være, vi ikke bryder os om at tænke på, at kirken har problemer, men det er vi nødt til, for problemerne bringer også håb om at finde løsninger.

Hvis vi bliver ved med at vende ryggen til de reelle problemer, bliver de ved med at spredes og vokse som kræft i kroppen. Og hvis der ikke er nogen, der er villige til at indrømme, at der er seriøse problemer, er der ingen, der begynder at søge seriøse løsninger.

Mange mennesker mener, at problemet med verden i dag er, at folk ikke går i kirke. De mener, at svaret er at få folk hen i kirken, men den virkelige udfordring består i at få kirken ud til folk.

Folk kan med rimelighed forvente, at kirken forkynder evangeliet, så det er relevant for dem, hvor de end er i livet. Det er vores fælles ansvar at vise, at den bedste måde at leve på er at vandre med Gud og følge Jesus Kristus og hans liv og lære.

Hvis mennesker ikke kommer i kirken, er det ikke bare deres egen fejl. Det er også vores. Vi må stille os selv spørgsmålet: ”Hvorfor kommer de ikke i kirken?” Når folk ikke kommer i kirken, så er det, fordi de ikke kan se meningen med det. Hvis vi kunne vise dem meningen med det, så de virkelig fik øjnene op for rigdommen og skønheden i den katolske tro, ville kirken blive en uundværlig del af deres liv.

Jeg tror, det er Guds mening, at vi og Kirken skal blomstre og gro. Blomstrer du? Eller overlever du bare? Blomstrer kirken? Eller overlever den bare?

Måske er det en ide at kaste et ærligt blik på os selv og på kirken. Vores fremtid hænger sammen – din, min og kirkens. Det er mennesker som du og jeg, der udgør kirken. Hvis kirken ikke blomstrer og gror, er det, fordi du og jeg ikke blomstrer og gror.

Kirkens mission i dag er at dele evangeliets livgivende gave med moderne mennesker. Det er vores fælles mission, og nu er tiden inde. Vi er kirken. Den bedste måde, vi kan udføre kirkens mission på, er at lade evangeliets ånd forandre vores liv. Den eneste autentiske måde, vi kan gøre det på, er at være mere åbne og lade os lede af Helligånden, så Gud kan forandre vores hjerter. Den bedste budbringer er den, der selv lever budskabet ud. Frans af Assisi sagde: ” Forkynd altid evangeliet, og om nødvendigt, brug ord.” Vores kultur hungrer efter mennesker, der lever et autentisk liv. Lad dit liv tale.

Fra Genopdag den katolske tro af Matthew Kelly.

Noget, du kan gøre

Afsæt 10 minutter til stilhed i løbet af din dag.
Bed for din kirke.

Bøn

Guddommelige Ånd!
Forny i vor tid dine undere som i en ny pinse
og giv, at din Kirke i udholdende og indtrængende bøn
med ét hjerte og ét sind
sammen med Maria, Jesu Moder,
og ledet af den hellige Peter,
må få den guddommelige frelsers herredømme til at vokse,
sandhedens og retfærdighedens,
kærlighedens og fredens herredømme.
Amen.

Johannes XXIII (1881-1963)
Ved åbningen af 2. Vatikankoncil
Fra Bønnebog

Blomstrer kirken? Eller overlever den bare?

Du kan give denne bog videre for så lidt som 25,- pr. stk!

Gode bøger er til for at blive givet videre. Og hvad kunne være bedre end at kunne forære en god katolsk bog til en masse, masse mennesker? Vi har gjort det muligt ved at udgive “Genopdag den katolske tro” og gøre den så billig, så alle har råd til at købe den i stakkevis og forære den væk. Hvad med at lade din menighed være et sted, hvor folk genopdager den katolske tro denne jul?

Læs mere om Giv-en-bog ideen her.