katolske tro

Hvad de fleste ikke ved om den katolske tro

Det er vigtigt, at vi i dag spørger: ”Hvad står den katolske tro for?” og ”Hvad vil det sige at være katolik?”

Den katolske kirke er ikke bare en religion, en sekt eller et regelsæt. Det er ellers noget i den retning, snæversynede mennesker med en endnu snævrere åndelig horisont plejer at konkludere, når de prøver at indfange, hvad den katolske tro handler om.

Men den katolske kirke er ikke bare en religion. Det er andet og mere end bare endnu en organisation. Den katolske tro handler ikke om synd, straf, pligt eller krav, og den er mere end et sæt livløse regler og normer.

Den katolske tro er mere. Den er mere, end de fleste mennesker tror, og mere, end de fleste katolikker nogensinde oplever.

Den katolske tro handler om liv og forvandling.

Man kan ikke på én gang komme til at ligne Jesus Kristus mere og samtidig blive ved at være den, man er. At være katolik er at være et menneske, der kæmper for at leve efter evangeliet, et menneske, der kæmper for at komme til at ligne Jesus Kristus mere.

Når et menneske bevidst lader sig forvandle, bliver hele mennesket – fysisk, følelsesmæssigt, intellektuelt og åndeligt – mere levende, og vi får mulighed for at opleve ”liv i overflod” (Joh 10,10). Hvornår er du mest levende? Det er du, når du udvikler dig og vokser og opdager alt det, du kan blive til.

Gud kalder os altid til et nyt liv. Han bliver ved at tilskynde os til at søge højere og dybere ind. Kristus siger altid til os, som han sagde til Peter: ”Læg ud på dybet, og kast jeres garn til fangst” (Luk 5,4).

Fra Genopdag den katolske tro af Matthew Kelly.

Noget, du kan gøre

Afsæt 10 minutter til stilhed i løbet af din dag.
Stilhed er vigtigere end noget andet for dit åndelige velbefindende.

Bøn

Min Gud,
for dig er intet umuligt, du, som formår alt,
skænk mig kraft til at gøre det gode
og blive ved med at gøre det.
Amen.

Birgitta af Vadstena
Fra Bønnebog